onsdag 12 september 2007

Wienerstänger

Igår samlade jag hela syjuntan och jag bestämde att det skulle bakas wienerstänger, en prisbelönt kaka från den underbara boken sju sorters kakor.




Men hur gör man då denna smakupplevelse?
Du behöver:
250 gram smör/margarin
1 ½ dl socker
½ tsk hjorthornsalt
6-7 dl vetemjöl
inte riktigt 1 dl sojagrädde
fast hallonsylt

glasyren:
2 dl florsocker
1-2 msk vatten

Smält smöret och vispa ihop det med sockret, häll i sojagrädden under tiden du vispar, blanda ut hjorthornsaltet med vetemjölet och rör om till en smidig deg, Gör det till 4 eller 3 avlånga delar, Se till att dem är ganska tunna och dem behöver inte vara speciellt breda då dem jäser ganska mycket. Gör en ordentlig dike i mitten av delarna och lägg i den fasta sylten. Lägg in dem i ugnen i en kvart(15 min) på 200 grader. När dem är klara lägger ni på glasyren och låter dem svalna på balkongen en stund.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du glömde sojamjölet

Anonym sa...

jag tillagade idag spenatsoppa och senare ikväll blir det wok. dock svart med bakandet da jag för tillfället inte är i ägo av nagon ungn...vad göra at detta?

Anonym sa...

haha! svart med bakandet!! bränns det vid eller?